Vafan har hänt, Sverige?

 
Fyfan vad rasism ligger i fokus nu.
 
Det sista jag läste var att dem skulle tabort den svarta dockan i Kalle anka, den som visas på julafton.Det är ingen docka som ser ut som en "människa" utan någon konstig figur som råkar ha färgen svart. Jag tror inte ens en färgad/svart/mörkhyad människa skulle ta åt sig! Jag menar en påhittad figur...det måste vara mer kränkande att dem tar bort den, för hade jag varit mörkhyad så hade jag inte velat att dem skulle mena att den krumeluren skulle likna mig på något sätt...den är ju som helt tagen ur fantasin.
 
Allt är så jävla löjligt! Om vi nu ska anse oss som lika mycket värda oavsett hudfärg så måste man ju acceptera att det kommer synas människor, påhittade figur etc med olika färger på tv, utan att någon ska ta illa vid sig. Det är ju inte så att den "svarta dockan" i kalle anka gör något som anses vara en svart "grej". Den/det säger: "mama", precis som flickdockan! Skillnad?
 
Kan aldrig vi vita bli kränkta? Är det bara människor med andra hudfärger? För det i sig själv är väl en kränkning, eller? Det enda vi är, är rasister, som i sin tur är en stor jävla kränkning för oss som inte är det!
 
Jag fick en gång i högstadiet lära mig av vår fritidsledare vars fru är mörkhyad att ordet: Neger eller negress är ett namn på en som tillhörde en viss stam i afrika.. alltså inget ord för en färgad människa! Sen att den stammen bestod av färgade människor är en annan sak. Lika kränkande som att alla vita anses kristna!! Inget jag går och tänker på dagligen faktiskt..världsligheter! ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0