LANGOS!

Nu är jag så otroligt mätt. Har varit hemma hos mamma och ätit Langos..

Och för er som känner att ni också skulle vilja göra det, så kommer receptet nedan:

LANGOS

  • 25 g jäst
  • 3 dl vatten
  • 1 stor kokt potatis
  • 1 tsk salt
  • 7 dl vetemjöl + 1 dl till utbakningen
  • Olja till fritering
  • Fyllning:
  • 2 dl gräddfil
  • Hackad skinka
  • Räkor
  • Hackad rödlök
  • Riven ost
  • Rom/Kaviar



Hela tjocka släkten!
(Anita, Lisa, Caroline, Linda & lilla Lizett nere till höger)

Kommentarer
Postat av: Kusin Vickan

Blev plötsligt så sugen på langos och kom på att du skrivit receptet här innan så har letat som bara den efter de nu!

Men har lite frågor, blandar man bara ihop allt i en deg/smet??

Hur friterar man de, är de särskild maskin till de?

Och till slut, hur många langos blir de med detta receptet? :)

2012-06-07 @ 15:22:30
Postat av: Vickan

Hej, ett par frågor om receptet bara, hur friterar man dem och hur många blir de på ett ungefär? :)

2012-06-08 @ 21:44:22
Postat av: Kråkslottet

Hej :)



Man gör som med vanlig deg. Rör ut jästen i det "ljumna" vattnet och även saltet. Sen tillsätter man potatisen och till sist mjölet.



Sen ska det jäsa, tror det var 40min (har ej receptet här).. sen ska dem kavlas ut,runda. Blir nog cirka 8 st på en sats tror jag. Och jäsa ytterliggare 20 min (tror jag)..



Sen häller man upp cirka 2cm olja i en stekpanna. Sen friterar man dem på båda sidorna tills dem fått lagom färg. :)

2012-06-08 @ 21:48:48
URL: http://krakslottet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0